Trīs gadu vecumu bieži dēvē par personības dzimšanas laiku. Tas
saistīts ar patstāvības veidošanos, un pirmajiem soļiem komunikācijā ar
sabiedrību. Šajā vecumā bērns sāk apzināties savas mākas, viņam ir
svarīgi, lai tās apkārtējie pieņemtu. Bērnam gribas, lai par viņa
darbošanās apkārtējie priecājas. Tas ir laiks kad bērnā sāk veidoties
mērķtiecība, patstāvība, kad uzmanība jāpievērš visām bērna attīstības
sfērām gan pašapziņas veidošanai, gan fiziskajai, intelektuālai,
emocionālai un uzvedības attīstībai. Un liels palīgs un atbalsts šajā
laikā var būt tieši bērnudārzs, vide, kurā bērnam ir iespējas, kopā ar
citiem vienaudžiem un mīļām audzinātājām, vispusīgi attīstīties.
Mūsu dārziņos „Laukstiķu māja” un „Stiķis” visām jau minētajām attīstības sfērām audzinātājas pievērš uzmanību. Īpaša
uzmanība tiek veltīta bērna pašapziņai un sevis izpausmei, izvēloties
tam pozitīvas audzināšanas metodes. Bērna niķi mums lielajiem liek
bieži saprast, ka bērnam ir savs redzējums, savas vēlmes un griba, un
šajos brīžos ir būtiski būt radošiem, un ievirzīt bērnu tajā uzvedības
un attieksmju ceļā, kur viņš varētu savas spējas izpaust lietderīgi un
būt apmierināts pats, un viņu spētu pieņemt apkārtējie.
Lai niķi pārvērstos par stiķiem, mēs, darbojoties ar bērniem,
audzināšanas procesā izmantojam Dž.Grejs piecus pozitīvās audzināšanas
principus. Ja tiem vēl piekrīt vecāki un ievēro tos mājās, tad tie
noteikti palīdzēs jūsu bērniem rast spēku stāties pretī dzīves grūtībām
un attīstīt visu savu iekšējo potenciālu.
Tu vari būt atšķirīgs. Katrs bērns ir unikāls,
vienreizējs, neatkārtojams katram ir savas vajadzības, dotības un
spējas. Zēni ar savām vajadzībām atšķiras no meitenēm un otrādi. Katram
bērnam var būt savas īpatnības kā viņš uztver informāciju, to apgūst.
Katram ir savs temperaments, temps, kādā viņš veic uzdevumus. Katrā
bērnā, neapšaubāmi, ir kāds no intelekta veidiem. Audzinātāja un vecāku
ticība, izpratne, ka bērna vājības var radīt spēku, trūkumi – spējas,
ļauj bērnam būt tādam kāds viņš ir.
Tu vari kļūdīties. Visi kļūdās un tas ir dabiski un
normāli. Mums lielajiem, kļūdoties, svarīgi būtu atzīt savas kļūdas,
atvainoties, ja nepieciešams. Vērojot mūsu attieksmi, bērns pamazām
iemācās atbildēt par savām kļūdām. “Bērni ierodas šai pasaulē,
apveltīti ar spēju mīlēt vecākus, taču viņi nemāk mīlēt sevi un piedot
sev. Viņi iemācās mīlēt sevi, izjūtot vecāku attieksmi un to, kā vecāki
reaģē uz viņu kļūdām. Ja bērni netiek kaunināti vai sodīti, viņiem
paveras iespēja apgūt ļoti svarīgu mācību – spēju mīlēt sevi pašu un
samierināties ar savām nepilnībām.”/Dž.Grejs/
Tu vari paust negatīvas emocijas. Nereti nākas
dzirdēt: “Neraudi, tu taču esi puika. Nedusmojies, nav labi dusmoties.
Nebaidies, tu jau esi liels. Nesatraucies, būs jau labi, u.c.” Taču par
visu svarīgāk bērnam ir izteikt savas emocijas, lai cik negatīvas mums
vecākiem tās neliktos. Visas emocijas ir normālas un dabiskas, par tām
nekad nav jākaunas. Mēs palīdzam bērnam tās izpaust, atrodot tām
piemērotu veidu un brīdi. Ja bērns iemācās izpaust savas negatīvās
emocijas, viņš apgūst patstāvību un attīstās par spēcīgu
individualitāti. Atpazīstot savas emocijas, bērns izprot savu jūtu
pasauli, tādejādi attīstot savu pašapziņu.
Tu vari gribēt vēl. Konsultējot pieaugušos, bieži
nākas sastapties ar viņu grūtībām – paprasīt, palūgt, pavaicāt. Vīram
grūti pavaicāt sievai par viņas norūpējošos izskatu pēdējā laikā.
Sievai grūti paprasīt vīram palīdzību pieskatīt bērnus, kad jūtas
nogurusi. Citiem savukārt grūtības sagādā priekšniekam palūgt
brīvdienu, vai algas pielikumu. Droši vien esiet arī dzirdējuši
pārmetumu kādreiz: “esi pateicīgs par to, kas tev ir”. Bērns, kurš
dzird šādus vārdus izjūt vecāku neapmierinātību, saprot, ka nedrīkst
gribēt vairāk. Mēs nelūdzam, neprasām, jo bail, kad izdzirdēsim mūžīgo
NĒ. Bērni nezina, cik viņi var atļauties, un tas ir dabiski. Svarīgi ir
bērnam mācēt šo NĒ pateikt pozitīvi, bez dusmām, aizvainojuma, parādot
arī lietas, ko viņš tajā brīdī var gribēt, tā, lai bez liekiem
pārdzīvojumiem, viņam nezustu vēlme gribēt vēl. Ļaujot savam bērnam
prasīt vēl, mēs dāvājam viņam mērķtiecību un spēka apziņu.
Tu vari teikt “nē”, tomēr noteicošais vārds ir mammai, tētim, audzinātājam. Ja
senāk bērni jutās vairāk ierobežoti, vairāk tika “salauzta” viņu griba,
tad viena no mūsdienu lielākajām problēmām, ka bērniem tiek dota pārāk
liela vara. Vecāki apzinājušies, ka bērnam jāaug kā individualitātei,
bērniem jādod brīvība, taču vecāki aizmirsuši saglabāt savu varu. Ja
vecāki nezaudē vadību, viņi ar labiem panākumiem var dot bērniem vairāk
varas. Ļaujot bērniem teikt “nē”, viņiem paveras iespēja izpaust savas
izjūtas, apjaust, ko viņi vēlas, un tad pielāgot bērna vēlmes reālai
situācijai, iespējamiem resursiem, vecāku vēlmēm, liekot arī bērnam
domāt, saprast un uzņemties atbildību.
Būsim kopā ar bērniem svarīgā dzīves posmā, palīdzēsim viņam augt un
attīstīties. Uzticēsimies viens otram un būsim mierīgi par sava bērna
gaitām mājās, ģimenē un pie mums „Laukstiķu mājā” un „Stiķis”.
|