Mūzika - kustībām, izziņai un gara spējām
Mūzikai
ir neatsverama loma bērna izaugsmē, jo tā sasaista abas smadzeņu
puslodes (loģisko kreiso un radošo labo), rokas un mutes motoriku,
attīsta labās-kreisās puses koordināciju. Klausoties mūziku un pašam
muzicējot, bērns mācās dažādas tehnikas (mūzikas augstums, temps,
dinamika), kā arī iegūst estētisko un psiholoģisko pārdzīvojumu.
Agrīnā
vecumā mazulim ir svarīga darbošanās ar priekšmetiem, tāpēc veiksmīgai
mūzikas materiāla apguvei un muzikālās dzirdes attīstīšanai izmanto gan
instrumentus (koka, metāla, sitaminstrumentus), gan dažādus sadzīves
priekšmetus (lakatus, bumbas, kastes, maisiņus u.c.). Tirdzniecības
centra "Domina" semināra "Gaidību 4dienas" speciāliste norāda, ka bērni,
kuri ar mūzikas pasauli saskārušies jau no mazotnes, 2-3 gadu vecumā
paši meklē skaņu avotus un, apzināti ieklausoties, eksperimentē ar skaņu
un ritma veidošanu. Savukārt mūzikas speciālisti atzīst, ka mūzikas
klausīšanās ir pamats, no kura vēlāk veidojas bērna spēja muzicēt. Jo
vairāk maņu iesaista izziņas procesā, jo tas ir pilnīgāks. Spēja
ieklausīties mūzikā, sadzirdēt un atšķirt dažādas skaņas, trokšņus un
ritmus saistīta arī ar psiholoģiskajiem procesiem - uzmanību, uztveri,
domāšanu un atmiņu.
Zinātnieki norāda, ka savlaicīga muzikālo
spēju veicināšana ir nozīmīga cilvēka harmoniskai attīstībai. Daudzās
valstīs pirmsskolas apmācības programmas veidotas, balstoties uz
muzikāli psiholoģiskiem pētījumiem, kuros novērots, ka pats agrīnākais
mazuļa vecums ir vispiemērotākais, lai sāktu attīstīt bērna
muzikalitāti.
D.Geidmane topošās un esošās māmiņas aicina
atcerēties, ka darbošanās mūzikā - dziedot, brīvi kustoties,
rotaļājoties, klausoties skaņdarbus, skandinot mūzikas instrumentus un
skaņu rīkus - bērnos rada laimes un pārsteiguma izjūtas. Tās savukārt ir
ļoti būtiskas veselīgai mazuļu attīstībai un psihoemocionālā stāvokļa
regulēšanai. Kā norāda zinātnieki, pozitīvas emocijas - prieks,
pārsteigums, atklājuma brīnums un gandarījums par savu varēšanu -
paātrina elektrisko impulsu pāreju neironu sinapsēs, iezīmējot jaunas
takas, kas, saistoties ar jau esošo informāciju, bagātina bērna
pieredzi. Cilvēka emocionālā pieredze veidojas bērnībā gūto iespaidu
mijiedarbībā, un uz tās pamata balstīsies visa tālākā cilvēka emocionālā
dzīve. Tādēļ gan ģimene, gan audzinātāji un pedagogi ir atbildīgi par
to, kāda veidosies bērna emocionālā dzīve turpmākos gadus.
Mūzika un mazulis grūtniecības laikā
Mazulis
dzird skaņas un mūziku, vēl atrodoties mātes vēderā. Pirmā mūzika jeb
skaņas, ko bērns dzird, ir māmiņas balss. Mammas sirdspukstus un balss
tembru bērns atpazīst piedzimstot, un uz šī pamata tālāk slāņojas visa
skaņu un mūzikas pasaule. Citu tuvinieku balsis, priekšmetu skaņas,
ikdienas rituālos dzirdamās skaņas, kā arī pašas mammas dziedātās
dziesmas ievada bērnu plašajā skaņu pasaulē. Tāpēc ir jārūpējas par to,
lai bērna ausīm pieejamās skaņas ir veselīgu attīstību veicinošas. Jo
tāpat kā bērns dzird skaņas, viņš dzird arī apkārtējo strīdus vai mammas
raudāšanu. Protams, ja mamma ir satraukta un mazulim dzirdamā "mūzika"
izsauc negatīvas emocijas, tās jūt arī bērniņš. Tāpēc der padomāt par
to, lai mūzika, ko māmiņa klausās, viņai pašai patīk un sagādā prieku.
Ja
mamma jūtas labi, klausoties, piemēram, "Prāta Vētru", un tas viņā
raisa pozitīvas emocijas, saistās ar kādām patīkamām atmiņām, tad šo
informāciju viņa nodod tālāk arī bērniņam. Daudzi speciālisti iesaka
klausīties klasisko mūziku, piemēram, Mocartu, jo tā uz bērniņu
iedarbojas nomierinoši un piedzimstot mazulis pat spēj atpazīt dzirdēto
mūziku. Taču mūzikas stilam nav tik liela nozīme kā mūzikas
emocionālajam saturam un iespaidam, kādu tā atstāj uz topošo māmiņu.
Grūtniece var ieklausīties arī bērniņa raidītajos signālos, dzirdot
konkrētu mūziku - vai viņš jūtas labi vai spārdās, varbūt apklust jeb
pretojas tā, ka vēders saspringst? Tāpat būtiska nozīme ir arī mūzikas
skaļumam, skanēšanas ilgumam un biežumam. Augsta decibela un skaļa
mūzika var nogurdināt kā māmiņu, tā bērniņu mammas puncī.
Šūpuļdziesmas pirms gulētiešanas
No
psiholoģiskā aspekta šūpuļdziesmu dziedāšana ir pozitīva, kas paredz
to, ka, pirmkārt, mamma ir ar bērnu, tātad pilnībā velta savu uzmanību
viņam. Otrkārt, tā veidojas gulētiešanas rituāls, kas ir būtiski, lai
bērns aizmigtu harmoniskā un mierīgā vidē. Un nav svarīgi, vai mamma
dzied precīzos skaņu augstumos vai ne. Būtiski, ka ar šo dziesmu viņa
rada mazulim drošības izjūtu, jo nereti bērni, klausoties šūpuļdziesmas,
vēlas, lai tos ņem klēpī vai glāsta muguriņu, tur rociņu, un vecākiem
tas ir jādara. Tādējādi bērna apziņā gulētiešana iegūst pozitīvu izjūtu
visam tālākajam mūžam, jo ķermenim piemīt kustību un pieskārienu atmiņa.
Tas nozīmē, ka šos mammas glāstus un dziedāto dziesmu bērns atcerēsies
visu dzīvi, un tas var palīdzēt viņam arī nomierināt pašam sevi jau
lielākā vecumā, kad mammas nav klāt.
Mūzika caur rotaļām
Mūzikas
un attīstošo grupu pedagoģe un "Gaidību 4dienu" speciāliste D.Geidmane
atgādina, ka mūzika veicina bērna valodas un motorikas attīstību, palīdz
paplašināt bērna kustību koordināciju - kāju, roku un mutes motorās
spējas, savu ķermeņa izjūtu, kā arī uzlabo loģisko domāšanu. Papildus
muzikālajai darbībai tiek attīstīta arī bērna domāšana, trenēta griba,
rosināta sava "es" apzināšanās. Cenšanās precīzi savienot dziesmas
melodiju un tekstu, spēt to izpildīt ar kustībām, dziedāt ritmiski
precīzi - tas viss prasa lielu koncentrēšanos, kā arī labas novērošanas
un atdarināšanas spējas.
Muzikālas rotaļas
agrīnā vecumā veicina muzikālās atmiņas attīstību. Lielai daļai bērnu tā
ir izteikti laba, un viņi spēj atcerēties garas dziesmas līdz pat
pieciem pantiņiem, ja mūzika tajās kombinējas ar kustību un skandēšanas
elementiem. Savukārt skandēšanas elementi paplašina vārdu krājumu,
attīsta ritma izjūtu, uzlabo dikciju, kā arī palīdz apgūt konkrēto
darbību.
Rotaļājoties tiek attīstīta arī bērna iztēle -
klausoties mūziku, bērns savā iztēlē rada jaunas emocionālas saites
atbilstoši mūzikas raksturam, palīdz atsaukt atmiņā agrāk pārdzīvotus
emocionālus brīžus un dzīves situācijas. Būtu svarīgi saprast, ka
rotaļājoties bērns attīsta sevi dažādās jomās, apgūst iemaņas un
prasmes, kas viņam būs nepieciešamas, lai adaptētos jaunās dzīves
situācijās.
Nākamās tirdzniecības centra "Domina" organizētās "Gaidību 4dienas" notiks 24.novembrī, kad "Gaidību 4dienu" eksperti stāstīs par šādām tēmām:
kāju tūska grūtniecības laikā, vīrietis dzemdībās, pirmās dienas pēc
dzemdībām aprūpes iestādē, automašīnā divatā ar bērnu un citiem
tematiem.