Bērni redz cauri saviem vecākiem. Pat labāk kā vecāki viņiem. Mums,
pieaugušajiem, ir dažādas rūpes, bet bērniem nav nekā svarīgāka par
vecākiem. Un, lai kā mēs arī necenstos, mums neizdosies maldināt bērnus
ar padomiem, kuriem paši neticam. „Mans bērns nevar patstāvīgi
izpildīt skolas uzdevumus. Raud, rīko skandālus, noved mani līdz nervu
sabrukumam. Es sēdēju ar viņu stundām ilgi, palīdzēju, taču viņš
niķojas, novirzās no mācībām un visbeidzot atkal raud” – to stāsta kāda
jauna mamma, pilna emocijām, skaļā balsī, saraustītos teikumos. Es sāku
just līdzi mātei, bet tad padomāju – nez kā jūtas viņas bērns, kad kopā
gatavo skolā uzdotos uzdevumus? „Esam pat gājuši pie psihologiem, sekojusi visiem padomiem, taču nekas nelīdz” Es
skatos uz šo jauno sievieti un nekādi nespēju saprast, kas viņai kaiš?
– „Bet vai jūs esiet kaut reizi pāris mēnešus pēc kārtas sekojusi
psihologu ieteikumiem”. „Nē man nesanāk, un jēgas jau arī nav” – viņa nopūšoties atbild. Mamma
netic psihologu ieteikumiem, jo pati nespēj ievērot disciplīnu, un kā
arī nemēģinātu likt bērnam to ievērot, viņš viņu nesaklausa, neuztver
nopietni, jo redz piemēru, kas liecina par pretējo. Es mēģināju
viņai paskaidrot, ka viņa saka vienu, bet pati dara pavisam ko citu, un
bērns redz, ka mātē nav apņēmības piespiest viņu izpildīt mājas darbus.
Bērns precīzi redz jūsu iekšējo stāvokli un manipulē ar to. Jūs sakiet
– viņam nevar neko iemācīt? Un kā vēl var! Ar jums manipulēt taču viņš
iemācījās. Tas sniedz bērnam uzvaras sajūtu. Tēvs konfliktos
neiesaistās. Un tas arī ir slikti. Tēvs un māte ir vienīgais bērna
balsts šajā pasaulē Un ja bērns redz divus dažādus uzvedības modeļus,
no kā gan ņemt piemēru? Nav no kā. Bērns redz, ka nav pareiza uzvedības
modeļa, bet ir ērti – ātri iegūt sev vēlamo rezultātu. Ar mammu
ļoti iedarbīgas ir asaras, un bērns to arī pielieto, un mamma arī pati
ļoti aktīvi atsaucas uz šīm emocijām. Bērns šajos konfliktos nonāk
uzvarētāja lomā. Tiešāk sakot – mācās gūt virsroku, jo viņš taču
sasniedz mērķi – pēc konflikta mamma vairs nekontrolē mājas darbus. Un
bērns apliecina pats savu nozīmīgumu, māku vadīt. „Es zinu, ka pati vien esmu vainīga, bet es taču nevaru mainīties” – visbeidzot atzīst mamma. „Tātad jūs mainīties nespējat, bet vēlaties, lai bērns mainās!” Lūk, šī arī ir galvenā kļūda. Vēlaties mainīt bērna uzvedību – vispirms maināt savējo. Atcerieties,
bērns rūpīgi seko līdzi katram jūsu solim un vārdam. Niķojas? Arī tā ir
mācība – vai var panākt sev vēlamo rezultātu tieši ar šādu uzvedību?
Apvainojās? Apgūst jaunu taktiku manipulācijā ar vecākiem. Un tikai no
jums ir atkarīgs, cik labus panākumus bērns gūs. Ja jūs ignorēsiet
bērna asaras un histērijas, parādīsiet, ka nepamanāt viņa aizvainojumu,
regulāri uzsvērsiet nepieciešamību izpildīt mājas darbus vai palasīt
grāmatas, bērns pakļausies. Jūs nevarat šajā cīņā neuzvarēt – viņš taču
ir maziņš un pilnībā no jums atkarīgs. Esiet līdzsvaroti,
neiesaistīties emocionālos konfliktos – tikai šādi jūs variet panākt
sev vēlamo rezultātu. Mierīgi paskaidrojiet, ka skolā uzdotie mājas
darbi ir jāizpilda, lai iegūtu zināšanas, lai cienītu klasē, lai būtu
labas atzīmes, un vispār visi bērni mācās – tā šī pasaule ir iekārtota! Pēdējais
iemesls ir pats iedarbīgākais. Jebkuru bērnu interesē kā šī pasaule ir
veidota, un viņš ir spiests uzticēties jūsu skaidrojumam, jo pats
šobrīd vēl nevar tikt ar visu skaidrībā. Kā arī atcerieties sevi – pat pieaugušajiem pēc katriem panākumiem, gribās uzslavas, savādāk zūd stimuls censties. Kad
bērns ir izpildījis mājas darbus, jums jāpievērš tam uzmanība, lai šī
mazā uzvara vairotu bērnā pārliecību par saviem spēkiem. Tikai
nepārvērsiet to par dresūru – izpildīji uzdevumu - saņēmi konfekti,
labāk uzslavējiet bērnu – tu esi malacis, es ar tevi lepojos.
|